Cum să înțelegem arta (VII). Reacții împotriva conceptualismului. Stuckismul.

14:25 Toyist Hribso 0 Comments


Din grupul furioșilor britanici făcea parte și artista conceptuală/listă Tracey Emin. Fire vulcanică, Emin se remarcă în grup prin diverse instalații prezentate în cele mai importante galerii și muzee.


În 1982 îl va cunoaște pe Billy Childish, student la arte, proaspăt exmatriculat, poet, cântăreț. Spre deosebire de Tracey, Billy nu dorește recunoaștere, ci se simte bine pictând tablourile sale cu iz amatoristic. Enervată, Tracey îl va acuza de plafonare, lipsă de voință, reproșându-i că în timp ce în fața i se întinde o lume a instalațiilor ce se cere explorată el își pierde timpul cu pensule, culori și pânze.

You're stuck, stuck, stuck!
îl va acuza ea.

Împreună cu Charles Thompson, Childish va pune bazele mișcării stuckiste, un curent care se opune conceptualismului, sterilității artei, snobismului, ego-ului exagerat al artistului. Stuckismul propune reîntoarcerea la pictura obișnuită, lipsită de sensuri, directă, de multe ori amatoristă sau cu un amatorism mimat. Stuckiștii sunt pictori, nu performeri sau conceptualiști. Arta lor spune exact ce vedem, fără capcane ascunse. Arta lor nu șochează, nu produce revelații, nu invită la contemplare.

Dacă mișcarea va rezista și dacă rolul ei în arta plastică va fi important rămâne de văzut, dar declarația de război aruncată conceptualismului o propun ca pe un moment de cotitură în arta contemporană.

0 comentarii: