Pictura abstractă sau dacă 'ceea ce vedem trebuie să fie fix ceea ce vedem'.

10:37 Toyist Hribso 2 Comments


Picturii i-a fost atribuită multă vreme funcția de aparat de fotografiat, aceea de a reda realitatea cu acuratețe fotografică. Acest corset forțat nu apare in cazul muzicii unde, prin notele muzicale, nu te astepți la o interpretare reală; o bucată muzicală intitulată Ploaia nu înseamnă că vei auzi pe cineva turnând apă dintr-o stropitoare pe o bucată de tablă pentru a obține sonoritatea reală a ploii. Pictura este formată din culori, la fel cum muzica este formată din note, si cu toate acestea doar muzicii îi este permis - in accepțiunea comună - privilegiul de a abstractiza (de a trezi o emoție fără suportul realității).

Această dilemă l-a măcinat și pe pictorul francez de origine rusă Vasili Kandiski (1866-1944), considerat inventatorul picturii abstracte. Descoprirea în sine a fost însă rodul unei întâmplări. Kandinski se situase încă de la început pe trendul picturii noi, în culori tari și strălucitoare, însă simțea că totuși lipsește ceva. Se povestește că într-o noapte, când a intrat în atelier, a văzut pe șevalet o pictură neobișnuită. Nu putea recunoaște nimic din ea, însă emoția pe care i-o trezea era copleșitoare. S-a dovedit că tabloul buclucaș era o pânză pe care tocmai o terminase, dar, în grabă, o așezase invers. Kandiski povestește că întorcând pânza în poziția corectă obiectele căzură în locurile lor firești și toată magia dispăru ca prin farmec.


Pictură de Kandinski așezată... invers.
Această întâmplare l-a făcut să se întrebe dacă nu cumva obiectele aflate în tablou sunt cumva piedici în fața culorilor, și dacă nu cumva culorile pot exprima ele însele emoții fără suportul unor forme recognoscibile?

Desigur, culorile pot face acest lucru foarte bine. Iată mai jos câteva exemple; privind culoarea și citind titlul veți vedea că fiecare culoare în parte poate purta o anumită semnificație.

1. Erotism/Revoluție
2. Cer
3. Iarbă
4. Soare
5. Noapte
6. Zi/Lumină
7. Ceață
Exemplele sunt concludente; mai mult, am putea spune că orice reprezentare ar atenua forța cu care aceste culori impresionează. Verdele crud nu mai are nevoie de fire de iarbă atașate; impresia de iarbă e copleșitoare și orice reprezentare ar duce la o atenuare a impresiei.

Kandiski si-a pus în practică ideea pictând prima acuarelă abstractă, în care formele nu semnifică absolut nimic.


Vasili Kandinsky - Prima acuarelă abstractă (1910)
Ulterior va opta pentru forme recognoscibile totuși: Patrat, Cerc, Linie, tablă de șah etc.

Vasili Kandinski - Compoziție
 Reacția va veni mult mai târziu, când pictor ca Jackson Pollock vor renunța și la formele recognoscibile optând pentru libertatea culorii, pusă în pete informe (pictura informală - lipsită de formă) sau scursă din vârful pensulei.

Jackson Pollock - Compoziție. Pictura este obținută nu prin clasicele pensule, ci prin picurarea culorii direct pe pânză cu ajutorul unor bețe sau orice alt obiect. Rezultatul este un fel de instantaneu mental al stării interioare a pictorului.

Arta abstractă a fost însă și ținta multor "împunsături". S-a mers pe ideea că și un animal - o maimuță pictor - poate vopsi o pânză în albastru. Desigur, dar nu o va face intenționat; nu va alege din mai multe culori un albastru și nu-și va intitula pictura Cer.  A nu se confunda lipsa de reprezentare cu lipsa de sens; faptul că o imagine nu exprimă ceva recogonscibil nu înseamnă că nu exprimă nimic.

Ulterior jocul abstract/concret va avea multe reprize. Toyismul este o reacție la adresa abstractului. Curentul e narativ. Formele nu sunt reale, însă sunt puternic recognoscibile. Picturile noastre au o legendă, o poveste care face corp comun cu tabloul. Și nu cumva procedeul e mai interesant decât o simplă reproducere fotografică?

Toyist Fihi - Ferestre spre viitor. Vulturul își întinde aripile literar si figurativ. Țâșnește din lumina soarelui în cătuare de noi orizonturi. De sus, această pasăre isteață controlează totul și vânează oportunități. Ferestrele atașate de aripi îl ajută să aibă o vedere mai clară asupra a ce îi poate aduce viitorul.

2 comentarii:

  1. alt articol interesant! imi place pictura abstracta. bine, nu chiar orice, ci asa cum spui, compozitiile care imi genereaza emotii. nici nu stiu ce e mai important in aceste picturi pentru mine, formele sau culorile. de unele lucrari ma atasez pe loc.
    toyst fihi e o lucrare care emana mult optimism, indrazneala, curaj si siguranta. nu mi-a trebuit sa studiez aripile, ci doar ochiul pasarii.
    good work! :)

    RăspundețiȘtergere
  2. Aș zice că se adresează unei inteligențe emoționale, un termen mai dificil decât inteligența sau emoția. Nu e rațiune în stare pură și nici inteligență netulburată.

    Fihi e un artist delicat și puternic; te invit pe siteul www.toyism.com pentru a vedea mai multe lucrări ale ei. Și nu doar ale ei :)

    RăspundețiȘtergere